מאת: צוות DIGITAL-IL פורסם 02.11.2017

אחת השאלות הראשונות שכל בעל עסק, סוחר או יזם שואל את עצמו בבואו להקים חנות אינטרנטית היא היכן החנות תשב. האם היא תהיה אתר עצמאי הפועל תחת מותג מובחן על ידי שימוש בפלטפורמה קיימת דוגמת Wix, Prestashop, Shopify ועוד, או שתוקם במסגרת זירת מסחר קיימת דוגמת eBay, etsy או וואלה! שופס?

כשחושבים על זה, זה קצת כמו חנות בחיים האמיתיים, הפיזיים. באפשרותנו לפתוח חנות ברחוב זה או אחר, ובאפשרותנו לפתוח חנות בתוך קניון או מרכז מסחרי, לצד חנויות רבות אחרות. לכל אפשרות יש את היתרונות והחסרונות שלה. לדוגמה, הקמת חנות בזירת מסחר קיימת היא מהירה יחסית (TTM – Time To Market), היא לא דורשת השקעה כספית גדולה ויש בה חשיפה לקהל גדול של קונים. מצד שני, זירת מסחר מגבילה אותנו בכל הקשור לבידול המוצג או המוצר, אנחנו כפופים למדיניות ולכללים שלה, והתחרות גדולה מאוד.

pic_2

זה מוביל אותנו ל-5 שיקולים עיקריים שיש לקחת בחשבון בבואנו להחליט היכן להקים את החנות שלנו:

1 .המוצר – הבחירה בפלטפורמה הנכונה עבורנו קודם כל נובעת מהמוצרים אותם אנחנו מוכרים. יש מוצרים אסורים למכירה בזירות מסחר דוגמת צמחים ומזון. בנוסף, יש כאן שיקול של המשכיות. אם ברצוננו לעשות "מכה" וזהו, כלומר למכור מוצר כלשהו במסגרת זמן נקובה, יהיה יותר נכון עבורנו לפתוח חנות בזירת מסחר במקום לפתח מוניטין בחנות שלא תמשיך להתקיים בטווח הארוך. לדוגמה: סוחר שקיבל מלאי של מפזרי חום לקראת החורף שבפתח. האם עליו להקים חנות עצמאית? כנראה שלא. אין מספיק זמן, ויהיה יותר נכון עבורו להיכנס לזירת מסחר קיימת דוגמת וואלה! שופס או גרופון, ושם למכור. נכון, הוא ישלם עמלות, אבל לפחות הוא לא יפספס את המומנטום.

2 . קהל יעד – בסוף היום הסיפור כאן הוא לקוחות. מדוע פותחים חנות בזירת מסחר? כמו בקניון גדול, הלקוחות כבר שם, והסוחר רק צריך להציע למכירה ולשווק את המוצרים שלו. בחנות עצמאית צריך לבנות הכל מאפס, אלא אם כן מדובר בעסקים שקיימים כבר באופליין ונהנים מבסיס לקוחות נאמן. במקרה זה הם יכולים להמשיך לקיים את המוניטין שלהם גם בחנות עצמאית, מבלי לפתוח חנות ב"קניון", על כל המשתמע על כך – הצורך להיות כפופים למדיניות מוגדרת, ולשלם עמלות.

piotr-wilk-358903

3. עלות וזמן ההקמה – כאן נשאל את השאלה: האם יש לנו תקציב גדול להקמה של פעילות באונליין ובאפשרותנו להקים חנות עצמאית, או שאנחנו רוצים להתחיל "בקטן" ורק לבדוק את השטח דרך זירת מסחר? חנויות עצמאיות יכולות לקום על גבי מגוון גדול של פלטפורמות והעלויות יכולות להגיע לעשרות ומאות אלפי שקלים לחנות מבודלת ומעוצבת. זירת מסחר היא פתרון קל ומיידי, התשתית כבר שם, הלקוחות כבר שם, ואפשר להציב מוצרים למכירה באופן ניסיוני, מבלי להתחייב ומבלי להיקלע לעלויות גדולות. בכל הנוגע לזמן הקמה ניתן להגיד שהקמת חנות בזירת מסחר קיימת היא מהירה מאוד, תוך דקות אפשר להקים חנות ולהתחיל לרוץ. לגבי חנות עצמאית, גם כאן יש פלטפורמות, כגון Wix, שמאפשרות להקים חנות במהירות, אבל לרוב כשהולכים על חנות עצמאית רוצים לייצור ייחודיות, וזה לוקח זמן וכסף.

4. מיצוב: תמחור, מיתוג, בידול – עד כמה המוצר שלנו מיוחד, ועד כמה נרצה למתג אותו ולבדל אותו בחנות האינטרנטית שלנו? בחנות עצמאית זה קל יותר, לעומת זירת מסחר בה העיצוב בדרך כלל אחיד לגבי כלל הסוחרים, והדגש הוא על המוצרים ולא על הסוחרים והחנויות שלהם.

5. שיווק וחשיפה ושליטה בהיבטים שונים של הפעילות – במידה וניהול החנות שלנו דינמי ואנו צריכים שליטה וגמישות, נוכל לעשות זאת בצורה מיטבית בחנות עצמאית. בזירת מסחר השליטה של הסוחרים נמוכה משמעותית. היבטים נוספים הם מדידה ומעקב, היבטים חשובים על מנת להשתפר ולמקסם את ביצועי החנות שלנו – בעוד שבחנות עצמאית יש לנו הרבה מאוד דאטה שמספקת לנו תמונה רחבה אודות הפעילות שלנו, המידע שמקבלים סוחרים בזירות מסחר הוא מועט יחסית.

אלו הם השיקולים העיקריים בבואנו להחליט האם לפתוח חנות עצמאית או חנות בזירת מסחר, אך יש עוד היבטים רבים שצריך לקחת בחשבון. רוצים לדעת יותר? הצטרפו לקורס הקרוב של מנהלי חנויות באינטרנט – ECM